Dit doet de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)
Grote kans dat je de term wel eens hoort vallen: gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). Die is onmisbaar bij het vormen van beleid en werkt eraan mee dat de onderwijskwaliteit hoog blijft. Maar wat doet de raad dan precies? GMR-leden Joey den Hartog en Anna van Dellen vertellen ons er alles over.
Wat is de GMR?
Om te weten wat de GMR is, beginnen we eerst bij het college van bestuur (CvB). Dat maakt het beleid voor alle scholen van Nissewijs. Maar om daartoe te komen, zijn vaak meer oren en ogen nodig. Het is ook wettelijk vastgelegd dat een onderwijsinstelling niet zomaar beleid mag doorvoeren. Daarom is er een GMR: de kritische sparringpartner van het CvB.
Meer tekst en uitleg
Wat houdt het in om een kritische sparringpartner te zijn? Joey legt het uit: “We krijgen vanuit het CvB allerlei beleidsstukken
Ontmoet Joey
- Is vader van twee kinderen, waarvan één op Jan Campert zit.
- Werkt in het voortgezet onderwijs als biologiedocent.
- Is ouderlid van de GMR.
Ontmoet Anna
- Is leerkracht en onderbouwcoördinator op basisschool De Vogelenzang.
- Houdt zich bezig met onderwijsvernieuwing binnen Nissewijs.
- Is personeelslid van de GMR.
toegestuurd. Die lezen we door en bespreken we met de GMR-leden. We richten er onze kritische blik op en geven eerlijk advies; gevraagd én ongevraagd. Ook bekijken we of protocollen wel haalbaar en werkbaar zijn.”
De GMR adviseert, maar het CvB bepaalt uiteindelijk wat het hiervan meeneemt. Anna: “Niet alles wordt goedgekeurd. Hierin moet het CvB ook keuzes maken en prioriteren.'' Ondanks deze rolverdeling is de samenwerking tussen de twee partijen gelijkwaardig: de één functioneert niet zonder de ander.
De GMR-leden
In de GMR zitten twaalf leden, die alle ouders en collega's van Nissewijs vertegenwoordigen. Een van de grootste krachten van
een GMR is de verscheidenheid aan leden: zes ouders van leerlingen, en zes Nissewijs-collega's zoals leerkrachten. Anna: “We bekijken een thema allemaal vanuit een andere invalshoek. Zo kunnen we het beste advies geven. Uiteindelijk vinden we elkaar altijd in hetzelfde doel: doen wat het beste is voor de kinderen.”
Voorbeelden van thema's die de GMR onlangs behandelde:
-
Het naar voren schuiven van de beloning voor onderwijsondersteunend personeel.
-
De noodzaak van extern ingehuurde adviespartijen, en het bewaken van het budget hiervoor.
Wat heeft de GMR allemaal bereikt?
Anna: “We zorgen ervoor dat het beleid niet alleen van bovenaf komt, maar ook toepasbaar is op de werkvloer. Er is saamhorigheid tussen ouders en leerkrachten, omdat we met elkaar in gesprek gaan over belangrijke onderwijsthema's, die betrekking hebben op ons allemaal.”
Joey beaamt dat en vult aan: “Het enige belang dat telt, is dat van de kinderen. Of het nou gaat om geld dat naar personeel gaat of om andere middelen, het moet de leerlingen ten goede komen. Met de GMR als duidelijke stem in het beleidsproces lukt ons dat.”