Beter leren lezen op de leesacademie
Lezen is de belangrijkste basisvaardigheid die leerlingen in het primair onderwijs leren. Als je goed kunt lezen, vergroot dat namelijk je kansen op succes in je latere leven. Toch groeit het aantal kinderen dat achterloopt in leesontwikkeling. Wat doe je als het leren lezen bij kinderen stagneert of traag verloopt?
Op de speciale basisscholen De Tandem en De Branding (per 1 augustus 2024 fuseren zij en heet dan sbo De Catamaran) hebben ze daar iets op bedacht: de leesacademie. Een plek waar kinderen met leesondersteuning beter leren lezen én er zelf weer plezier in krijgen. Leerkrachten Edith van Straaten en Sylvia van Druten vertellen er meer over.
Kom binnen in de leesacademie
Tussen de posters van jeugdliteratuur, boeken, letters en meer vind je de leesacademie van de basisscholen De Tandem en De Branding. Hier volgen leerlingen een speciaal leesprogramma bovenop op de reguliere lesstof. Sylvia: “Of lezen nou simpelweg traag op gang komt, Nederlands niet je moedertaal is of dat er sprake is van dyslexie: ieder kind dat moeite heeft met leren lezen, is hier welkom.”
Edith vertelt: “Leerlingen komen drie keer een halfuur in de week in groepjes langs. Ieder kind dat het programma op de leesacademie volgt, heeft een op maat gemaakt leerplan met persoonlijke leesdoelen. Kinderen die qua ontwikkeling dicht bij elkaar liggen, clusteren we in dezelfde groep.”
Even voorstellen: Sylvia van Druten
- werkt één dag voor de klas als leerkracht op het niveau van groep 3 en 4;
- is daarnaast drie dagen in de week leesspecialist op de leesacademie;
- heeft samen met Edith de leesacademie opgericht in 2021.
Wist je dat...
... kinderen voor hun 9de levensjaar het meest ontvankelijk zijn om te leren lezen? Daarna is de kans om een ‘goede’ lezer te worden aanzienlijk kleiner. Op tijd aandacht besteden aan de leesontwikkeling van kinderen, vergroot hun schoolsucces en toekomstige slagingskans in de maatschappij.
Even voorstellen: Edith van Straaten
- werkt één dag in de week als leerkracht op het niveau van groep 3 en 4;
- is daarnaast drie dagen in de week leesspecialist op de leesacademie;
- heeft samen met Sylvia de leesacademie opgericht in 2021.
Een waardevolle connectie met lezen
Op de leesacademie leren kinderen beter lezen vanuit de drie niveaus van de methode Connect: klanken en letters; woordherkenning; vloeiend lezen. In de praktijk ziet dat er als volgt uit, vertelt Edith: “De kinderen kiezen zelf een boek uit de schoolbibliotheek, waaruit wij eerst zelf een stukje voorlezen om in het verhaal te komen. In de drie sessies per week lezen de kinderen dezelfde bladzijden meerdere keren. Van deze bladzijden behandelen we iedere sessie ook vijf woorden, die de kinderen opschrijven op een wisbordje. We oefenen met die woorden door ze herhaaldelijk op te schrijven en te lezen.”
"Connect staat voor de waardevolle verbinding tussen lezen en schrijven. Deze connectie heeft een positief effect op het leren lezen."
Het verhaal staat centraal
Sylvia: “Een deel van het boek is dus om te oefenen; het andere deel lezen Edith en ik voor. Doordat kinderen steeds verder in het verhaal komen, raken ze gemotiveerd om zelf verder te lezen. De verhaalbeleving is dus een belangrijk onderdeel van onze leermethode.”
Ook kiezen de kinderen zelf het thema waarover ze willen lezen, bijvoorbeeld voetbal, jeugdthrillers of paardrijden. Zo krijgen zelfs degenen die eerst opzagen tegen lezen er weer plezier en vertrouwen in. Want als iets je niet lukt, vind je het ook niet leuk. Edith: “Veel kinderen die hier na een paar weken de deur uit lopen, kunnen niet wachten om het boek op school of thuis verder uit te lezen.”