De gouden weken van het schooljaar

De gouden weken van het schooljaar

27 september 2024 Redactie Redactie

Inmiddels zijn we alweer ruim een maand onderweg in het nieuwe schooljaar. De meeste kriebels zijn gezakt en leerlingen vormen steeds meer één groep. Dit is precies het doel van de gouden weken: een cruciale periode voor de groepsvorming van de klas.  

Waar besteed je in deze weken aandacht aan als leerkracht? En hoe beleven leerlingen deze tijd? We vroegen het aan meester Thom en zijn groep 7 leerling Elize, van openbare basisschool De Veenvlinder.  

Meester Thom (links) en leerling Elize (rechts)
De gouden weken uitgelegd

Dit zijn de eerste zes tot acht weken van het schooljaar. Deze heten de Gouden Weken, omdat dan de basis wordt gelegd voor een succesvol jaar. In deze periode besteden leerkrachten in het bijzonder aandacht aan de groepsvorming van de klas. Het doel: een fijn en veilig leerklimaat creëren voor leerlingen.

Een hechte eenheid

Meester Thom en Elize startten onlangs voor de derde keer samen aan een nieuw schooljaar - Elize zit namelijk al vanaf groep 5 bij meester Thom in de klas. De groep staat bekend als een hechte eenheid. Elize: ''De vriendschappen zijn er na zes weken zomervakantie nog steeds. Dat is heel fijn, en ik was daarom ook heel blij om na de zomervakantie iedereen weer te zien. Ook zijn er nieuwe leerlingen, waar ik ook al een goede band mee heb.'' 

Samen één missie

In een fris schooljaar vormt een groep zich dus weer op een eigen unieke manier. Dat dit goed verloopt, komt niet uit de lucht vallen. Maar hoe krijg je dit dan wel voor elkaar? Meester Thom: ''We werken bijvoorbeeld met de methode Kwink, voor sociaal-emotioneel leren. Hierin zitten verschillende lessen.”  

Meester Thom vervolgt: ''Vorige week werkten we bijvoorbeeld onze groepsmissie uit in de vorm van een brainstorm. Hier kwamen de speerpunten respect, vriendelijkheid en behulpzaamheid uit als rode draad voor de normen en waarden in de klas. Daarna bespraken we hoe dat zich vertaalt naar hoe je iemand aanspreekt in de klas, als er iets gebeurt dat je niet leuk vindt.'' 

“Onze groepsmissie: groep 7 doet het keer op keer, met respect, vriendelijkheid en altijd sfeer!”

Meester Thom, basisschool De Veenvlinder
Het goede voorbeeld

Maar er is meer dat zorgt voor een goede start. ''Als leerkracht is het belangrijk om altijd het goede voorbeeld te geven in hoe je met elkaar omgaat. Zo ben ik juist geen politieagent, maar spreek ik leerlingen altijd aan vanuit een positieve benadering,'' vertelt meester Thom. Elize is het daarmee eens: ''Meester Thom is niet te streng, maar toch ook streng genoeg. Ook legt hij goed uit en mogen we leuke spellen spelen op vrijdag, om de week gezellig af te sluiten.''

Met een positieve start als dit, wordt het een gezellig schooljaar. Elize en meester Thom hebben er in elk geval zin in. Veel succes!

Benieuwd naar basisschool De Veenvlinder?
Hinkel een rondje op hun website