Kruisbestuiving zet basisschool Op Dreef in bloei
Christelijke basisschool De Bron en openbare basisschool Toermalijn smolten in 2020 samen tot samenlevingsschool Op Dreef. Vandaag de dag zie, voel en merk je er niks meer van dat het twee verschillende scholen waren. Op Dreef is een bruisende ontmoetingsplaats waar kinderen, ouders en collega’s van en mét elkaar leren. Sabrina van Linden en Denise Geervliet, leerkrachten van een eigen groep 8, vertellen over de fusie.
Eén plus één is twee
Het samenvoegen van twee scholen creëert niet per direct een eenheid. Daar is meer voor nodig. Denise vertelt: “In het begin zag je nog wel een scheidingslijn tussen de kinderen (en hun ouders) van de Toermalijn en De Bron. Dat kwam doordat het onderwijs en de culturen op beide scholen anders waren.”
Sabrina: “Op De Bron, de school waar ik werkte, hadden de kinderen bijvoorbeeld al het vak ‘vreedzame school.’ Daarin leren ze bepaalde gedragsnormen. Op de Toermalijn hadden ze deze lessen nog niet; dat merkte je in de omgang.” Ook ouders moesten wennen aan de verandering. Want hoe gaat dat in de toekomst, met al die culturen, normen en waarden samen onder één dak?
Ontmoet Sabrina
- Werkte voor de fusie op cbs De Bron.
- Werkt nu als groep 8-leerkracht bij Op Dreef.
- Samenwerken is een van haar sterkste punten.
“Samen leren is een speerpunt in ons onderwijs.”
Ontmoet Denise
- Werkte voor de fusie op obs Toermalijn.
- Werkt nu als groep 8-leerkracht bij Op Dreef.
- Nieuwe mensen ontmoeten geeft haar energie.
Leren door ontmoeting
Inmiddels is veel geïnvesteerd in het creëren van één geheel. Dat werpt zijn vruchten af. Er zijn allerlei initiatieven waarmee Op Dreef ontmoetingen stimuleert. Denise: “Samen leren is een speerpunt in ons onderwijs. Kinderen krijgen een schoudermaatje met wie ze samen opdrachten maken.” Sabrina: “En kinderen uit groep 8 helpen kinderen uit groep 3 met leren lezen en sinterklaasknutselwerkjes maken.”
Kruisbestuiving buiten het klaslokaal
Ook na school zie je deze kruisbestuiving terug. Sabrina: “Er zijn naschoolse activiteiten zoals dans-, viool- en kunstlessen. Zo leren kinderen uit verschillende groepen elkaar kennen.”
Na de fusie is ook het schoolplein onder handen genomen. Denise: “Dat is nu echt een ontmoetingsplek in de wijk. Ouders blijven hier graag hangen terwijl hun kinderen nog in het klimrek hangen.”
“Ouders en kinderen ontdekken vaak dat ze minder verschillend zijn dan ze dachten. Ze leren juist van elkaar.”
Voor ouders door ouders
Binnen de schoolmuren van Op Dreef hebben ouders een eigen ruimte waar ze met elkaar in gesprek gaan. Soms sluit daarbij een ouderconsulent van Op Dreef aan. Hier kunnen ze opvoedkundige thema’s aansnijden en ervaringen uitwisselen. Zo komen ouders er ook vaak achter dat ze niet zo verschillend zijn als ze soms denken. Ze herkennen zich vaak in de ander en leren van elkaar.
Mensen samenbrengen
Kerst is ook een mooi voorbeeld van hoe Op Dreef mensen samenbrengt. Er worden posters gemaakt over wat kerst betekent voor verschillende geloven. Niet alleen leerlingen en collega’s, maar ook ouders schuiven met elkaar aan het kerstdiner. En deze viering heeft een algemeen thema. Denise: “Vorig jaar was dit het thema ‘delen’.” Dit geldt ook voor andere vieringen. Pasen is bijvoorbeeld een lenteviering bij Op Dreef.
Jouw plek op de wereld
Van elkaar leren en uitzoeken wat je plek in de maatschappij is: dat werkt door in het onderwijs van Op Dreef. Sabrina: “In de lessen ‘identiteit’ werken we met de methode ‘krachtbronnen’. In groep 8 hebben we het over groei en de kracht van idealen: hoe ziet jouw ideale wereld eruit? Hoe kijk jij naar jezelf en hoe zie jij anderen? Waardoor word je geïnspireerd?”
Dan zijn er nog de wekelijkse ‘vreedzame schoollessen’. Denise: “Die gaan over de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Hoe gedragen zij zich bijvoorbeeld in een groep?” Zo gaan kinderen met een rugzak vol waardevolle kennis hun toekomst tegemoet.