Werken op een basisschool: zo gaat dat bij Nissewijs
Voor je de sprong naar een nieuwe uitdaging waagt, wil je zo veel mogelijk weten over een potentiële werkplek. Logisch: een goede loopbaanbeslissing gaat nou eenmaal niet over één nacht ijs, en in onderwijsbanen is de keuze momenteel reuze.
Daarom trommelden wij nieuwe aanwinst Romy Hartog en oude rot in het vak Pascal Mout op om jou alvast wegwijs te maken. Ontdek hier hoe het is om te werken op een basisschool van Nissewijs.
Wennen en sfeer proeven
Romy is in september begonnen op De Wereldreiziger. Haar inwerkperiode zit daarom nog vers in haar geheugen. “Mijn start was heel geleidelijk. Al voor ik op sollicitatiegesprek kwam, mocht ik een dag komen sfeer proeven op De Wereldreiziger en maakte ik al kennis met de directrice.”
Daarna ging het balletje snel rollen. Toen Romy eenmaal gestart was, kreeg ze informatie en begeleiding in overvloed. “Er was een startersbijeenkomst waarbij je nieuwe collega’s kon ontmoeten; je kreeg allerlei informatie over Nissewijs en kon bij iedereen aankloppen voor vragen.”
Even voorstellen: Romy Hartog
Werkt sinds 2023 bij Nissewijs op samenlevingsschool De Wereldreiziger als leerkracht van groep
5 & 6.
Leren door ontmoeting
Aparte scholen zijn bij Nissewijs geen eilanden. Collega’s uit alle hoeken ontmoeten elkaar tijdens studiedagen, borrels en activiteiten zoals een dodgeball-toernooi. Deze momenten zijn perfect om ervaringen uit te wisselen en een groepsgevoel te creëren.
Even voorstellen: Pascal Mout
Werkt sinds 2011 bij Nissewijs op samenlevingsschool Jan Campert als leerkracht van groep 6, ICT’er, vakleerkracht gym & bovenbouwcoördinator.
Onderdeel van het meubilair
Pascal is inmiddels niet meer weg te denken bij Nissewijs. Na zijn studie is hij hier terechtgekomen en hij wil nog lang niet weg. De sfeer is fijn, collega’s waarderen hem en het bestuur van Nissewijs is vernieuwend. “Het bestuur heeft veel contact met het werkveld. Het ondersteunt juist als er taken blijven liggen en komt op bezoek bij grote gebeurtenissen binnen het team.”
Romy herkent dit: “Ik merkte vanaf de start al dat dingen goed geregeld zijn. De vernieuwende huisstijl, het uitgebreide informatiestartpakket en de bereikbaarheid van het bestuur: alles loopt op rolletjes.”
Evolueren en groeien
Of je nu net begint of al jaren bij ons voor de klas staat: jouw ontwikkeling staat voor Nissewijs voorop. Pascal: “Ik heb veel bereikt in de tijd dat ik hier werk. Zo heb ik mijn bevoegdheid voor vakleerkracht gym gehaald en ben ik bovenbouwcoördinator geworden. Ook ben ik met de ICT-groep bezig om digitale geletterdheid op de kaart te zetten.”
Ook Romy proeft haar kansen bij Nissewijs nu al. “Er werden al meteen cursussen aangeboden voor rekenspellen, en ik leer lesgeven volgens het EDI-onderwijs – voor mij een nieuwe lesmethode. Er zijn allerlei studiedagen; de laatste ging over de nieuwe IEP-toetsen. Heel interessant.’’
“Vooral kinderen die eerst achterlopen, voor wie ik moet vechten en die daarna opbloeien. Daar ben ik zó trots op.”
Liefde voor het onderwijs
Wat ze beiden in de kern aan Nissewijs bindt, is de liefde voor het onderwijs. Voor Romy betreft dat in het bijzonder het onderdeel zijn van de groei van kinderen. “Vooral kinderen die eerst achterlopen, voor wie ik moet vechten en die daarna opbloeien. Daar ben ik zó trots op.” Pascal heeft hart voor het groepsproces. “Aan het begin van het schooljaar moet de groep zich nog vormen. Na een halfjaar hebben de kinderen met mijn hulp al flinke stappen gemaakt om een geheel te vormen. Dat is leuk om te zien.”
Door deze optelsom van positiviteit zien Romy en Pascal zichzelf hier nog jaren werken. Daar zijn wij als Nissewijs blij mee!